Щем проминання. Він, у пору останніх акордів весняного буйноцвіття, бринить тихою запечаленістю навіть щасливих поглядів, шепотом листя, де встигає засвідчити себе несподівана жовтувата барва, нагадуючи неминучість осені в кожній долі. Зрештою – про невмолиме наближення до миті переходу. Про те, що кожен земний шлях мусить завершитися. І в цьому факті – карб Вищого Закону. Тож і, апелюючи до релігійних концептів, гріх нарікати, докоряти. Це треба сприймати. Але майже завше ми, коли земні шляхи «плавно перетікають у небесні», не готові вдячно-необразливо дослуховуватися до суворо-чесного голосу логіки. Почуття озиваються сльозами …
А відтак ми намагаємося упіймати ілюзорну нитку порятунку від того, від чого не врятуєшся. От і місця захоронень обростають «лісом» кам’яних, металевих, все рідше дерев’яних створінь- пам’ятників. У якійсь мірі пригасає біль непоправних втрат… Чи варто осуджувати/cхвалювати такі або подібні діяння, при цьому пам’ятаючи про Христову аксіому залишати мертвих для мертвих, а живих для живих… Всі ці мої «розтікання мислію по древу» – без жодної претензії на нав’язування власних сумнівних «відкриттів». Кожен наближається до істини по-своєму, маючи персональні манівці, лабіринти.
Але світлим чесно-зворушливим щемом про парадоксальні вияви неминучого нагадав текст Андрія Петрушка «Роздуми після Проводів, або Скільки живе людина на Землі після своєї смерті», де, зокрема, значиться: «В такі моменти приходить розуміння немічності людини… Страшне, жахливе розуміння немічності, з яким нічого не можна зробити, бо можливості людини – обмежені, вона не може пам’ятати всього. Але чи не потрібно боротися за пам’ять про свій рід, власну історію? Чи не потрібно її берегти й передавати наступним поколінням, щоб не допустити виникнення отої Забудь-річки, яка руйнує зв’язки між поколіннями і навіть губить нас самих?»
Втрати завше непоправні. Але у цьому контексті усвідомлюєш і те, що ця мить переходу з одного часопростору в інший у християнській концепції часто не називається смертю, а успінням. Зрештою, автору цих рядків пригадується констатація світлої пам’яті Євгена Шимоновича, що «життя – це лиш іспит земний на право вернутися в небо» (згодом я скористався цим образом у тексті, присвяченому цій Особистості).
Тим не менше, «пам’ятникоманія», а відтак взелене мохом (забуттям) каміння… Це продовжує земні шляхи, нагадує про того чи іншого екс-топтальника рясту? Відповіді в кожного, напевне, будуть свої. З правом на персональну помилку.
Інше питання, чи кожен хоче, відійшовши, заважати собою, затінювати світ прийдешнім поколінням (справи не завше були добротворчими, діяння та слова – теж). Тож автор цих рядків якось завчасу вирішив попросити вибачення за свою земну присутність/відсутність, яка когось неодмінно дратувала, обурювала, комусь дарувала усмішку чи насмішку і т. д., аби, зрештою, висловити вдячність.
Простіть за слово, що невчасне,
Завчасне, голосне, німе;
І за ім’я від Бога власне,
І за відсутність між імен.
Пробачте за путі безпутні,
Століття, вміщені в добу.
Простіть між вас мою присутність
І те, що бувши, я не був.
Простіть за вчора і сьогодні,
За завтра, за усе й нішо…
Простіть за те, що не приходив.
Пробачте, що не відійшов.
Утім, ще раз хочеться наголосити, в кожного сприймання природнього (не внаслідок убивства, недуги) завершення земного шляху своє. Іноді, коли «Понад вік триває день» (скористаюся перефразованою Чингізом Айтматовим у назві роману біблійною істиною) це виглядає як бажання. Та частіше – як драгідрама. Адже кожне життя – це Всесвіт.
«А слава – це прекрасна жінка, що на могилу квіти принесе», – щемливо мовила Ліна Костенко. Але в розумінні Тараса Шевченка, який зізнався , що «слава – заповідь моя», очевидно, йдеться про іншу іпостась – Славу Бога. Утім, згадуваний геній України, навіть перебуваючи в неволі, писав: «Ми восени таки похожі хоч крапельку на образ Божий». Напевне, ця схожість у мить молитовного осяяння не обмежується й весною, літом чи зимою. Тож і в Його (Господа) сяйві – кращі з кращих, ті, хто вслід за Ісусом Христом, не зрікся власного хреста, мають шанс жити. А не в груді каміння, яким неодмінно стане рано-пізно кожен пам’ятник.
Віктор Вербич
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook