Дорога – це зазвичай образ життя. Якщо сучасна людина чи не третину свого земного терміну проводить у сні, то якусь частину – в щоденних автобусно-тролейбусних мандрівках. Не маю на увазі тих, хто, не залежно від статків і статусу, користується персональним авто.
Та годі нагадувань про давно відомі аксіоми. Радше звернемося до сьогодення, коли весняне сонечко розплавлює у поглядах лід холодної байдужості та люд, замість нарікань, починає у міському та приміському транспорті «щебетати». Ці луцькі полілоги, діалоги, монологи – своєрідне дзеркало збірного настрою. А значить – і ще одна тема чи не для кожного писаря.
Свого часу покійний журналіст Богдан Берекета під час редакційних «летючок» рекомендував не забувати про підслухані в громадському транспорті історії. Але автору цих рядків абсолютно не доводилося вдаватися до підслуховування (іноді навіть хотілося закрити вуха, коли бабця чи юнка, парубок чи дідовище-страховище, перекрикуючи гул двигуна, розповідали про свої долі, осуджували, схвалювали, плакали, реготали…). Тож тоді, якби ти не хотів, мусив, навіть вловлюючи зміст із п’ятого через десяте, перебувати в іпостасі слухача (як би сказав редакційний колега Костянтин – нести такий послух).
Утім, дві історії, про які розповім далі, чомусь «врізалися» в мою доволі неюну пам’ять. Вони, очевидно, вкотре нагадуючи, які ми різні, водночас по-своєму наблизили до розуміння парадоксально-неоднозначної сутності того, хто ми. У маршрутці, що повільно рухалася (мало не повзла Володимирською) дві колоритні жіночки десь за п’ятдесят – під шістдесят (одна худюща, інша – «м’ячик»; одна випискувала, вихлюпуючи слова, інша трішки басила, підтакуючи). Автобусна аудиторія довідалася про те, що зараз вигідно купувати на Старому базарі цибулю на посадку, що сильно гавкає сусідська сучка і не дає вночі спати, що, то, певно, до Ганьки (ой, людоньки, де таке бачено) хтось ходить, що вчора «гавкнув» холодильник, що погода нікудишня…
«Нема порядку, грошей нема, часу нема… Нема-а, – зітхає висока худорлява, поправляючи червоний берет. – Що за ту пенсію мона… Хтіла встроїтися в той цех, но треба пройти медогляд. Три дні їжджу – і ще завтра мушу. Сили нема вже… Фу-ух». «Ой правда, правда, фу-ух, таки-так », – басить, підтакуючи у ролі підбріхувачки, дама-м’ячик (пампушка, пончик).
Тим часом автобус, пригальмовуючи на вибоїнах, наближається до Свято-Феодосівської церкви. Дві згадувані жіночки у ролі мимовільних актрис продовжують свій спектакль з «ахами» та «охами». І навпроти храму, худюща пані посилає специфічне побажання: «А хай би їх усіх перун побив». Відтак зі «свят-свят» (в акомпанементі «підтакування» співрозмовниці), побачивши обриси церкви, раптом зривається на ноги: «Слава Тобі, Господи». Й осіняє себе хресним знаменням. На обличчях пасажирів тепло та дружно-консолідуюче жевріє колективна усмішка. А в мені зринає запитання: «Як же так, перебуваючи понад тисячоліття у лоні християнства, ми все одно залишаємося трішки язичниками?»
Інша історія (радше історійка) вже має тролейбусну «прописку». На зупинці , що навпроти вище згадуваного найархаїчнішого базару, розштовхуючи стареньких, всідається поряд із кондуктором, спиною до водія, битий літами чоловічина в краватці. Він пахне якимось «допотопним» «шифром» (якщо не «тройним»). «Але й дає мені Бог. Коли не заходжу, то теє сидіння ніким не зайняте. Як моє, – незнайомець продовжує доволі голосну тираду, шукаючи очима активного слухача і в перспективі співрозмовника. – Ото дивлюся на людей. І люди на мене дивляться. Хороше! Хіба не так?» Оскільки запитання адресується мені, на знак згоди киваю головою.
Схоже, тролейбусного оратора така мовчазна підтримка не зовсім влаштовує. Тож він запитує: «А знаєте, від кого все зло?» Оскільки у відповідь – колективна іронічна мовчанка, дід ні сіло-ні-впало зрікає , мало не зриваючись на фальцет: «Від жінок! Обман! Понакрашують губи, волося …» «Так і чоловіки ж фарбуються», – вставляю, заперечуючи, своїх п’ять копійок. «Хто?» – «Та «море» їх. Візьміть хоча б того ж Павла Зіброва» (якраз у салоні звучить магнітофонне його «День народження»). Старенький підводиться і, махаючи правицею, кричить: «Не бачив такого». – «Та по телевізору хоча б». – «Колись дививився – ниніка не дивлюся, всьо, амінь. Телевізор – від сатани. Мені батюшка казав. І жінки – від сатани». Десь із «гальорки долинає»: «Пошліть свого батюшку разом і з собою до матушки», «Меле меля, бо меле»…
Збираючись до виходу, встигаю сказати незнайомцеві, який гнівно сипав словами і мало не «закипав»: «Але ж Жінка народила Ісуса Христа, жінки дали життя і Вам, і Вашому батюшці, і всім нам».
Відповіді вже не чую. Двері розчиняються – і весна оповиває п’янким подихом. На Театральному майдані, в оточенні голубів – дітлахи. Поряд із ними – старенька розтрушує крихти й зерно. Птахи всідаються довірливо їй на плечі. Усміхається життєдайне сонечко. І, здається, навіть бронзова Леся теж дарує усім нам усміх.
Але це вже інша, не автобусно-тролейбусна, а пішохідна історія. Подумки кажу собі про це, водночас укотре нагадуючи, що весна, жінка, любов, Україна, перемога, доля, дорога – жіночого роду.
Віктор Вербич
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook