21 листопада (8 листопада за старим стилем) Православна Церква відзначає свято Собору Архістратига Михаїла і чесних Небесних Сил безплотних.
Цим святом Церква вшановує ангелів – духовних, безсмертних розумних істот, створених Богом для служіння Йому, прославлення Його імені та виконання Його волі. Ангели були створені ще до початку творіння Богом матеріального світу, і у першому реченні Біблії: «Спочатку створив Бог небо і землю» (Бут. 1,1), під «небом» розуміється саме духовний ангельський світ.
Один з Отців і Вчителів Церкви, Діонісій Аеропагіт присвятив цілий твір опису Небесної ієрархії ангелів. Так, Ангельські сили поділяються на три ієрархії, а кожна з них, відповідно – на три чини.
До першої, найвищої ієрархії стоять чини найближчі до Бога – серафими, херувими та престоли. Серафими – це полум’яподібні ангели, які оточують Престол Божий і співають Богу славу, херувими сяють світлом і знанням Бога та розумінням Божественних таємниць, а престоли служать Божому правосуддю.
Ангели другої ієрархії – це володарі ( ц.слов. «господствія»), сили і влади. Володарі володарюють над нижчими ангельськими чинами, ангели–сили творять, згідно Божої волі, великі чудеса, а ангели-влади мають особливу силу у боротьбі зі злими духами, зокрема вони допомагають святим подвижникам. На нижчому ступені небесної ієрархії стоять ангели-начальства, архангели і ангели. Ангели-начальства керують архангелами та ангелами, і їм Господь доручає керувати державами, країнами і містами. Архангели сповіщають людям таємниці Божі, а прості ангели є найближчими до людей.
Серед них є і так звані ангели-хранителі. Такий ангел дається кожному православному християнину під час святого Таїнства Хрещення, і остерігає людину від зла і навчає правдивого християнського життя.
Головою над усіма ангельськими силами є Архістратиг сил Небесних Михаїл (євр. «богоподібний»). Він, таким чином, є найвищим із ангелів, і є особливо наближеним із них до Бога. Варто зауважити, що святий Архістратиг Михаїл особливо шанується в Українській Церкві, зокрема, йому присвячено багато храмів і монастирів.
Після нього, найвищими над усіма ангельськими силами є окремі Архангели, яких слід відрізняти від архангелів з третьої ієрархії, про яких мова йшла вище. Вони згадуються у Біблії. Так архангел Гавриїл (євр. «сила Божа») є вісником Божественних таємниць, і саме він і сповістив, згідно Євангелія, Пресвятій Діві Марії про народження від Неї Христа – Спасителя. Архангел Рафаїл (євр.
«допомога від Бога») шанується як цілитель недугів, Уріїл («вогонь Божий») шанується як провідник Божественної любові, який навчає неї людей, а у 3 книзі Єздри згадується і архангел Ієреміїл.
Є ще три архангели, які не загдуються у Священному Писанні, але шануються із вищезгаданими архангелами – Селафіїл («молитва до Бога») – як той хто навчає молитв, Ієудіїл («хвала Божа») – як помічник у трудах, та Варахіїл («балгословіння Боже») – як особливий служитель божественного благословення.
У Православній Церкві існує благочестива традиція призивати ангелів у молитвах, із проханням допомоги та заступництва, а також на пошану усіх Небесних Сил безплотних встановлене і окреме свято. Молитви ангелу-хранителю, до слова, входять до ранішніх та вечірніх щоденних молитов.
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook