Людина-інститут. Так нерідко називають волинянина Володимира Рожка. Він – історик-архівіст, почесний професор Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, кандидат церковно-історичних наук, дійсний член Інституту дослідів Волині у Вінніпезі (Канада) і його представник на Волині, учасник дисидентського руху у 60 – 80 роках ХХ століття. Автор 44 книг, більше двох тисяч наукових розвідок, опублікованих у вітчизняних і зарубіжних газетах і журналах. Зрештою, якщо говорити про обсяги та значимість цих праць, то Володимир Євтухович направду написав стільки, скільки не вдалося зробити науково-дослідним інституціям із чисельним штатом.
Нещодавно у ПрАТ «Волинська обласна друкарня» побачила світ його 280-сторінкова книга-монографія «Високопреосвященний Анатолій Дублянський, митрополит Паризький і Західноєвропейський». У цій праці йдеться про долю унікального волинянина, який пройшов шлях від краєзнавця, працівника музею у Луцьку, журналіста, редактора газети до митрополита Української Автокефальної Православної Церкви. Тож передовсім саме про цю визначну постать у контексті минувшини і нинішніх трагідраматичних реалій і розповідає в інтерв’ю для «Волинської правди» історик-архівіст, релігієзнавець, культуролог, краєзнавець Володимир Рожко.
– Тотальна війна проти України та українства не тільки не збавляє своїх масштабів, але й радше стає все ефективнішою стратегію Кремля. Зокрема – у контексті україноненависницького курсу «Русского мира». А якщо бути точнішим, то йдеться про сферу духовну, де, схоже, правлять бал «раби, подножки, грязь Москви». Чи не так , Володимире Євтуховичу?
– Ви послалися на Генія України. А Тарас Шевченко завше правий. У тому числі – і щодо тих лукавих духовних рабів Москви, що надягли маски, будучи священнослужителями, вдають із себе українців.
– Але таких надто багато. Їх, служителів лукавого, імперії зла на чолі з тандемом Путіна – Гундяєва, разом із, прости, Господи, митрополитами «павєлами» та іже з ним (вихідців із історичної Волині) вистачає. Але ж є (як і були та будуть) інші душпастирі.
– Особливо в тому часовому просторі, який означений «були», а якщо точніше – минулим. Серед тих українських духовних подвижників, хто, не зважаючи на тернистий шлях, страшні випробування, не зрадив принципу «Бог та Україна – понад усе», і Високопреосвященний владика Анатолій Дублянський.
– Власне на цій унікальній постаті хотілося б сконцентрувати в інтерв’ю. Тим паче, що 28 жовтня виповнюється двадцять літ, як завершився земний митрополита Анатолія, з яким Ви мали щастя спілкуватися.
– Він, митрополит Паризький і Созопольський Західноєвропейської єпархії УАПЦ, спочив у Бозі 28 жовтня, не доживши 15 днів до свого 85-ліття. Але владика готувався до цього, прийняв Святі Дари. В одному з листів до мене Блаженніший писав: «Зараз я вже немічний старець, якого ще тримає Господь при житті… Вже нема сил писати. До Вас вирішив написати останками сил».
– Доля цього архіпастиря у значній мірі пов’язана з Волинню. Тут, у Луцьку, він працював у краєзначому музеї…
– Народився майбутній владика 11 листопада 1912 року, до речі, також на Волині – на хуторі Перетоки Олицької волості Дубенського повіту, що за чотири кілометри від села Ромашківка нанішнього Ківерцівського району та за стільки ж від Олики. 1915 року, під час Першої світової війни, родина Дублянських мусила виїхати в так зване біженство. Зупинялися на Полтавщині, у Луганську. У серпні 1918-го вони повернулися через Харків, Київ на рідну Волинь. Жили у Луцьку (до січня 1944 року) в будинку № 21 на вулиці Торунській (зараз Щепкіна), який Захарій Дублянський придбав перед початком Першої світової війни.
– Анатолій Дублянський гімназійну освіту здобув у Луцьку. Але, як не парадоксально, навчався він в російській гімназії?
– Вибору особливого й не було. Коли про це я запитував у дев’яностих роках минулого сторіччя митрополита Анатолія, він пояснював (цитую з листа): «Національна українська свідомість, незважаючи на моє перебування в російській гімназії, почала зароджуватися вже з п’ятого класу гімназії. Спричинилось до того моє зацікавлення історією Волині як частини України… Я вже, закінчивши гімназію в 1930 році, вийшов з неї цілком свідомим українцем».
А вищу освіту він отримував у двох університетах – Віленському імені Стефана Баторія та Варшавському імені Юзефа Пілсудського. Свідченням того, наскільки Анатолій Дублянський цікавився історією Волині, став написаний ним і виданий 1934 року в Луцьку, в друкарні Шнайдера, історичний нарис «Луцьк» із ілюстраціями та передмовою автора.
– У тридцятих роках він активно співпрацював як автор історико- краєзнавчих розвідок із низкою волинських ЗМІ. У тому числі, про що Ви пишете у своїй книзі «Високопреосвященний Анатолій Дублянський, митрополит Паризький і Західноєвропейський», з виданням, яке редагував талановитий і, на жаль, досі належно не поцінований письменник Володимир Островський.
– В ілюстрованому журналі «Наш світ» під редакцією Володимира Островського поміщено низку статей Анатолія Дублянського. У тому числі – й «Українська старовина й етнографія в Волинському музеї», «Рівне», «Дещо з нумізматики», «Зимно», «Два незнані універсали гетьмана Івана Мазепи»… Саме через українську пресу Волині Анатолій Дублянський хотів своїми надруками з минулого рідної землі не лише донести до душ волинян правду про наше славне минуле, а й запалити свічку віри й любові в їхніх серцях до власної історії, у світлі й теплі якої б народилася, плекалася б національна свідомість. І це були його громадянський голос, його громадська праця для свого народу в ті нерадісні новітні часи чергової полонізації українців Волині.
Серед публікацій Анатолія Дублянського, які працювали на пробудження історичної пам’яті, – «Легенда про заснування Луцька», «Пізнаймо Волинь» в «Українській ниві»…
Зрештою, цей перелік можна продовжувати й продовжувати. Адже, принагідно зауважу, Анатолій Дублянський у своїй публіцистично-просвітницькій праці співробітничав не тільки зі згадуваними виданнями, а й з багатьма часописами поверсальської Польщі, зокрема – «Волинським словом», «Шляхом», двотижневиком «Церква і нарід»…
– Володимире Євтуховичу, очевидно, особлива сторінка в життєписі Анатолія Дублянського – праця у краєзнавчому музеї. Тож розкажіть про це.
– Анатолій Дублянський 1 липня 1938 року розпочав свою працю у Волинському музеї в Луцьку, що знаходився на вулиці Генрика Сенкевича (зараз Богдана Хмельницького), в будинку між помешканням лікаря Липинського (брата В’ячеслава Липинського) та будинком кінотеатру «Чари». Це сталося після того, як 30 червня цього ж року він отримав ступінь магістра філософії в галузі історії у Варшавському університеті імені Юзефа Пілсудського після успішного захисту дипломної роботи. Праця магістра Анатолія Дублянського полягала в розбірці давніх документів українського шляхетного роду Малинських і Єло-Малинських. Незадовго до початку Другої світової війни він впродовж місяця перебуватиме у Варшаві, щоб завершити свій докторат на тему «Адам Кисіль із Брусилова» під керівництвом професора Мирона Кордуби.
– Після 17 вересня 1939-го ситуація кардинально змінюється.
– Грізний, страшний рік, який приніс «червоний» кривавий терор, десятки тисяч закатованих по тюрмах, депортованих до Сибіру й Казахстану… Хоча українці Волині не лили сліз і за поверсальською Польщею з її «санаціями», пацифікаціями, ревіндикціями. До речі, напередодні падіння Речі Посполитої серед волинян були популярними думки «хай буде гірше, аби інше», одначе перша московсько-більшовицька окупація принесла не лише інше, але й досі нечуване та небачене зло з насильства, терору, сліз і крові.
– Але Анатолій Дублянський продовжив працювати у музеї?
– Так. Але з перших днів «визволення» директор і його заступник, поляки за національністю, виїхали на Захід. У музеї залишились археолог поляк Зигмунд Лєскі, сторож та магістр Анатолій Дублянський. До слова, на початку ніхто з «визволителів» не цікавився станом справ – музей самоіснував на ентузіазмі його працівників. Щоб мати засоби для існування, Анатолій Дублянський пішов працювати викладачем історії в колишню українську гімназію, перейменовану «визволителями» у середню школу №2.
До речі, музейна установа стала називатися Державним обласним краєзнавчим музеєм у м. Луцьку. Звичайно, місцевий українець-інтелігент не міг викликати довіри у нової влади трудящих. І дамоклів меч кривавого НКВД постійно висів над ним і родиною. Тим не менше, Анатолій Дублянський був старшим науковим працівником, відтак – призначений заступником директора з наукової роботи. Але йому було дуже нелегко.
– Про це говорив сам А. Дублянський?
– Він мені писав (цитую), що «вже став дуже боятися, і лише за німецької окупації довідався, що НКВД запитувало у музеї, чи я дуже потрібний у праці в музеї. Діставши відповідь від директора, що так, НКВД залишив мене у спокої. І лише одна працівниця музею за німецької окупації сказала мені, що її НКВД зобов’язав слідкувати за мною і доносити все, що я говорю».
Але в часи «червоного московського визволення» Анатолій Дублянський все-таки мав кілька цікавих наукових подорожей – до містечка Олика (у замок Радзивілів), до Перемиля (де розпочинав свій шлях від князя до короля Данило Романович), до «Козацьких могил» у Пляшевій.
– Та 23 червня 1941 року на зміну московським «визволителям» прийшли їхні недавні союзники (якщо брати до уваги пакт Молотова- Ріббентропа).
– Про це згадував майбутній владика: «Німецько-радянська війна застала нас несподівано… Прийшовши до музею, ствердив, що хтось розбив габліотеку з монетами і зникло кілька золотих монет (візантійських)… Й далі німецькі вояки приходили до музею, то, щоб не повторилися знову якісь покражі, я на вхідних дверях до музею почепив шнурок, який прикріпив сургучем, на якому поставив печатку». До слова, магістр Анатолій Дублянський зашив свою офіційну працю в музеї в липні-серпні 1941 року.
– Відтак він став редактором «Українського голосу»?
– Ні, не відразу. Недовго (кілька місяців) працював в окружному управлінні заступником керівника позашкільної освіти, виклав історію на так званих матуральних курсах,тобто в гімназії, яку очолював Володимир Покальчук. Але, як писав мені покійний владика, окупанти невдовзі гімназію закрили. Тож Анатолій Дублянський погодився на пропозицію Володимира Постригача, редактора газети «Український голос», щодо співпраці. А згодом і сам очолив редакцію.
– Коли Анатолій Дублянський відчув у собі священицьке покликання? Ще в Луцьку?
– У Луцьку він спілкувався з митрополитом Полікарпом. А вже в еміграції (зокрема в м. Рагенсбурзі) виконував обов’язки дяка при протоієреї Олександрові Семеновичу, брав активну участь у становленні за рубежем відродженої Української автокефальної православної церкви. А 8 грудня 1951 року у місті Мюнхен архієпископ Київський Никанор рукоположив Анатолія Дублянського у сан диякона, наступного дня у тому ж таборовому храмі Покрови Пресвятої Богородиці рукоположив у сан ієрея і призначив настоятелем до похідної церкви св. Миколая. Протягом 1952 – 1970 років був настоятелем парафії в Ляндсгуті, обслуговував парафії в Регенсбурзі, деякий час – в Амберзі та Пассаві, з 1962 року – в Інгольштадті. 1956 року митрополит Никанор підвищив о. Анатолія в сан протоієрея.
У вересні 1969 року на надзвичайному соборі УАПЦ на чужині її першоієрархом було обрано митрополита Мстислава (Скрипника). Тоді ж протоієрея Анатолія обрано в члени вищого церковного управління, де він виконував і обов’язки секретаря. З 1970 року митрополит Мстислав призначив о. Анатолія на парафію в Новому Ульмі. По смерті дружини (її не стало 1978 року) той погодився з пропозицією митрополита Мстислава щодо єпископського служіння. 24 травня 1981 року прийняв чернецтво у Бавнд Бруку (США), а 13 травня в церкві св. Андрія відбулася єпископська хіротонія. По цьому він відбув до Нового Ульма, звідки й керував Західноєвропейською єпархією УАПЦ аж до свого упокоєння в Бозі 28 жовтня 1997 року.
– Чи погодився владика Анатолій з ухвалами собору, що відбувся в червні 1990 року в Києві, коли було обрано Патріархом УАПЦ митрополита Мстислава (Скрипника)?
– Відповідь зрозуміла. Всі єпархії УАПЦ в Україні та українській діаспорі були підпорядковані Патріархові Київському. Нагадаю, що інтронізація святішого Патріарха Мстислава відбулася 18 листопада 1990 року. До речі, під час сьомого собору УАПЦ в діаспорі , що відбувався у Бельгії з 7 по 10 квітня 1994 року, владику Анатолія Дублянського було піднесено в сан митрополита.
Однак роки брали своє. Земні дороги владики наближалися до кінця. Але він мужньо тримався і корився долі, визначеній Вседержителем.
– Ви зазначали, що Високопреосвященного не стало 28 жовтня 1997 року. Хто проводжав його в останню путь?
– Похорон владики відбувся 6 листопада 1997 року в Новому Ульмі. Святу заупокійну літургію та архієпископський чин похорону в цвинтарній каплиці очолив Блаженніший митрополит Української автокефальної православної церкви в діаспорі владика Константин у співслужінні високопреосвященнішого архієпископа Всеволода, преосвященного владики Іоана Лондонського та духовенства УАПЦ з Німеччини, Англії, Франції. Були присутні митрополит Васіліос (представник митрополита Грецької православної митрополії в Німеччині та екзарха Констанстинопольського Патріархату Августина), представники Української католицької візитатури, інших християнських конфесій. Серед тих, хто висловив письмове співчуття, був, до речі, архієпископ Лонгін – від постійного представництва Російської православної церкви (Московського Патріархату) в Німеччині.
Звернувся до жалібної громади і тодішній посол України в Німеччині А. Пономаренко (кілька тижнів тому разом зі своїм попередником Ю. Костенком він відвідував митрополита Анатолія).
– Завдяки Вашій монографії, пане Володимире, маємо нагоду знати про унікальну постать архіпастиря з Волині, який так цікався долею отчого краю, України. На жаль, владиці Анатолію стан здоров’я не дозволив відвідати рідну землю. Але він – один із тих небагатьох, чиє ім’я назавше залишиться записаним на скрижалях історії.
– Владика – багатолітній слуга Бога, рідної Церкви. Тому я хотів повернути українській історії, історії УПЦ, волинезнавчій науці образ їхнього Високопресосвященства митрополита Паризького і Західноєвропейського (Созопольського) УАПЦ в діаспорі Анатолія Дублянського. Але з уточненням: образ, не осквернений багном неправди.
Мені пам’ятні рядки одного з листів їхнього Високопреосвященства: «…буду Вам вдячний, як напишете про мене некролог». І ці слова не давали мені спокою. Тому впродовж років по упокоєнні владики збирав і систематизував, у першу чергу, документальні джерела, фотодокументи. І не лише до життєпису Анатолія Дублянського, а й людей, місць, пов’язаних із його світлим ім’ям.
– Спасибі Вам, шановний Володимире Євтуховичу, за подвижницьку, невтомну працю. Хай Всевишній і надалі надихає Вас, дає силу для нових і нових книг, для утвердження правди під карбом двох найістотніших чинників – Бог та Україна.
З істориком-краєзнавцем, релігієзнавцем Володимиром Рожком спілкувався Віктор Вербич, «Волинська правда».
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook
1 Comment
Дякую Вам, пане Володимире. Шкода, що Ви не викладаєте зараз у Православній Академії. Та Ваші праці – це унікальні університети.