Ми бачимо, що в багатьох країнах суспільна думка вже починає хитатися не на користь України – якщо не відверто в підтримку дій Росії, то в бік дискурсу «не все так однозначно». Що має робити, аби цьому запобігти, українська дипломатія та не тільки вона?
Думаю, українська дипломатія робить все можливе, аби нести правду у світі, зважаючи на ті ресурси, що вона сьогодні має. Ми бачимо активну протидію російським спробам фальсифікувати події в ООН, у Європі. Сьогодні провідні політики у більшості демократичних країн достатньо чітко стоять на позиції підтримки України, виходячи саме з того, як вони сприймають не стільки Україну, скільки Росію. Ну як можна було розмовляти із Чингісханом, коли він уже зібрався на тебе нападати? Треба віддати належне президенту Зеленському – він є дуже популярним політичним діячем світового рівня, чого ми в Україні ніколи не мали. Він унікально відповідає тому емоційно-політичному профілю, який виявився найбільш ефективним саме в цей час на зовнішній арені. Але його зусиль було б недостатньо, якби Росія всіма своїми заявами та діями не показувала, що в Заходу нема іншого виходу, ніж підтримувати Україну, яка веде справедливу і виснажливу війну. Бо погодитися на ті умови, що висуває Росія, – це означатиме зламати весь світовий устрій і відкривати ящик Пандори ще далі, що призведе до додаткових величезних витрат – і не тільки на оборону. Тому сьогодні треба допомагати нашим прихильникам в інших країнах переконувати тих, хто з політичних міркувань чи з невігластва виступає за якомога швидше перемирʼя. Адже нікуди не поділися ті ж екологи, ізоляціоністи, класичні пацифісти та купа інших груп за інтересами, які дуже невдоволені, що їхні теми припинили бути в центрі уваги.
Зараз ключове питання – майбутні американські вибори. Як я кажу своїм американським колегам: президента обираєте ви, а жити з вашим рішенням нам.
Ви дійсно вважаєте, що обрання президента-республіканця значним образом підірве позиції України? Чи, може, не треба так буквально сприймати виборчу риторику?
Тут навіть більше буде залежати від того, хто саме буде цей потенційний президент-республіканець. Публічні заяви двох провідних кандидатів поки що, скажімо так, не дуже надихають. Є ще чимало часу до завершення виборчої кампанії, і багато що може серйозно змінитися – в історії були приклади, коли президентами ставали маловідомі на початку президентських перегонів політики, хоча б ті ж Картер та Клінтон. Але мене це дійсно турбує в контексті продовження підтримки України.
Захід нам допомагає, але попри беззаперечну підтримку України країнами західного світу, країни Азії, Африки, Південної Америки все-таки мають певні сентименти до Росії через різні причини. Африканці от зараз взялися нас із росіянами «мирити». Якою є специфіка дипломатичних відносин з цими віддаленими від України регіонами?
У деяких цих країнах при владі люди, які самі або їхні батьки колись навчалися в Москві, у тому ж Університеті дружби народів. Їх не надто цікавить уся ця ситуація, окрім одного питання – продовольчої безпеки. Спроби перетягнути ці країни на бік України стикаються з тим, що ми чи наші партнери можемо їм за це запропонувати. Вони скептично ставляться до захисту цінностей, коли пріоритетом для багатьох з них є базова економічна безпека, як нагодувати своїх людей. Принаймні, так заявляють ті, хто хоче залишатися при владі. Важливо, що наш міністр Дмитро Кулеба робить усе можливе, аби провідні африканські країни дотримувалися позиції неприйняття російської агресії, оскільки це може загрожувати їм самим. Порушити нинішній статус-кво кордонів в Африці дуже легко, а от відновити його буде дуже складно.
Для України африканський напрямок точно важливий і корисний. Однозначно треба розширювати дипломатичну присутність в Африці, але відкриття нових наших посольств стикається з дуже складним викликом – браком фінансування. Завжди це було проблемою, але будемо сподіватися, що вдасться її вирішити.
До речі, у такій важливій країні, як Китай, український посол з’явився тільки нещодавно, а у багатьох державах послів досі нема, причому вже упродовж тривалого часу. Чим це можна пояснити?
Я не маю логічного пояснення, чому не призначаються деякі посли. Це якісь міркування, які виходять за межі мого експертного розуміння.
МЗС запровадило конкурси на посади послів. Як ви ставитесь до цієї практики?
Мені здається, що це призведе до розмивання відповідальності за результати призначення. Вибір посла – штучна робота. Тобто ти маєш знати людей, коли обираєш достойного кандидата. Перевага, на моє переконання, має надаватися тим, хто професійно зростав у рамках того ж МЗС, Адміністрації президента чи в міжнародному відділі апарату Верховної Ради. Не проводять відкритих конкурсів ані в Штатах, ані у Франції чи більшості інших європейських держав, якось обходяться без них. Хоча, звісно, є певні параметри відбору: гендерний баланс; пропорція професійних послів та тих, хто призначається політично; дипломат, що перебував у країні з легким кліматом, має поїхати за ротацією в країну зі складним кліматом і так далі.
Що ви думаєте про місію китайського представника Лі Хуея – наскільки його зусилля з врегулювання україно-російської війни можуть стати успішними? Як Пекін взагалі сприймає цей конфлікт та як українській стороні треба з ним розмовляти, чим зацікавлювати?
Думаю, що єдине, чим ми можемо притягнути Китай – це тим, що успіх у вирішенні конфлікту буде для нього статусною перемогою. Той факт, що саме Китаю вдалося примирити Іран та Саудівську Аравію, продемонстрував, що глобальні амбіції КНР мають під собою вагому основу. Якщо китайці, на тлі всіх зусиль США та європейців зупинити агресію Путіна, зможуть знайти формулу, за якою припиниться ця війна або хоча б активна її фаза, це буде визнанням їхньої ролі. Це головне, що може заохотити Китай. Але не думаю, що китайці зможуть зламати те, що для Росії є пріоритетом, – завершення війни на її умовах.
Звісно, треба шукати ще аргументи, які б сприймалися в Пекіні, – зокрема наше сільське господарство важливе з огляду як на світову продовольчу безпеку, так і для самого Китаю, де щороку зростає добробут та купівельна спроможність мільйонів людей, які перестають споживати виключно рис та потребують нашого зерна. Напевно, існують інші міркування, що можуть зацікавити Пекін, але варто, на мою думку, максимально використовувати аргумент глобальної продовольчої безпеки.
Скоріше, Китай зацікавлений в затягуванні цієї війни без перемоги якоїсь зі сторін?
Є аргументи за таку думку, але я так не вважаю. Теоретично наша війна проти російського агресора відволікає США від теми захисту Тайваню. Але насправді США все ще має достатньо ресурсів, щоб за нинішніх обставин бути активними і в Європі, і в Азії.
Ви згадували ООН як майданчик, на якому має бути активною наша дипломатія. Але якраз до цього органу є купа претензій через його надто травоїдне ставлення до Росії ледь як не до світового миротворця. Чому такий поважний світовий орган воліє натягти «рожеві окуляри» щодо нашої війни?
В Організації Обʼєднаних Націй нам треба, перш за все, працювати з представниками держав-членів. Саме від них залежить позиція міжнародних чиновників ООН з важливих питань, насамперед гуманітарного характеру. Але практично всі принципові для нас рішення з питань міжнародної безпеки, а отже, і припинення війни та встановлення миру, приймаються Радою Безпеки ООН, де РФ має право вето. Саме зловживання Росією правом вето не дає можливості ООН відігравати більш конструктивну роль.
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook