Щоб уникнути спекуляції щодо ухвалення перспективного плану формування територій громад, нагадаємо про процедури та ролі різних органів влади у процесі децентралізації. Про це інформує Волинський Центр розвитку місцевого самоврядування, який створений за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону України.
У Волиському ЦРМС нагадують, що у пункті 1 статті 2 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» чітко виписано принципи такого об’єднання. Один з них – добровільність. Він і дав назву законові. У розділі ІІ чітко і доступно прописана процедура процесу об’єднання. У цій процедурі обласна адміністрація має наступну роль: вона отримує від громад проекти рішень про об’єднання і готує висновок про його відповідність Конституції і законам України. У разі, якщо рішення не відповідають законам і Конституції, то повертає їх на доопрацювання.
Після отримання позитивного висновку ОДА громади приймають на сесіях рад остаточні рішення про об’єднання і звертаються в ОДА з пропозицією звернутися в ЦВК про призначення виборів у новостворену громаду. Своєю чергою ОДА звертається в ЦВК про призначення виборів.
Громада може створюватися як у форматі перспективного плану формування територій громад, так і у іншому форматі, адже діє принцип добровільності. Закон не передбачає ніяких погоджень рішень місцевих рад з районними чи обласною радою, РДА чи ОДА.
Але якщо громада об’єдналася поза перспективним планом формування територій громад, необхідно внести зміни до нього. Тому що, згідно з вищезгаданим законом, Кабінет Міністрів визнає спроможними лише громади, що створені у відповідності з перспективним планом формування територій громад. Громади, що не визнані спроможними, можуть бути позбавлені прямих міжбюджетних відносин з Державним бюджетом, а також не мають права доєднувати до себе сусідні сільради. Окрім того, громади, що приєднуються чи можуть бути приєднані у майбутньому теж у перспективному плані формування територій громад мають входити в уже діючу громаду.
Тут важлива роль обласної ради: вчасно затверджувати перспективний план формування територій громад, який відповідає волі громад, щоб не блокувався їх розвиток.
ОДА, як місцевий орган державної виконавчої влади, на основі волевиявлень громад, а там, де воно відсутнє, – виходячи з вимог законів і Методики формування громад, затвердженої КМУ- формує перспективний план формування територій громад, подає його на затвердження обласної ради. ОДА не подає жодних даних в ЦВК щодо громад, які не прийняли рішення про об’єднання. Також не подає Перспективний план у Кабінет міністрів без затвердження обласною радою.
Зауважимо, що на Волині внесенню змін у Перспективний план області передувала кількамісячна робота радників Волинського Центру розвитку місцевого самоврядування: спілкування з десятками органів місцевого самоврядування, депутатами місцевих і обласної рад, активістами, населенням тощо.
Тому твердження, що перспективний план формування територій громад затверджується обласною радою постфактум і не є важливим чи значимим, є, м’яко кажучи, неправильним.
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook