В Україні, і на Волині зокрема, триває перерозподіл релігійної території. Окремі парафії переходять до новоствореної Православної Церкви України.
Проте, ці переходи – не такі стрімкі, як очікувалося. Навпаки, якщо дивитися на карту переходів, то вони точкові та повзучі – спочатку переходить одна парафія, потім – сусідня. Не зрозуміло чого, але так є. Чогось наш люд таки заглядає за паркан, щоб знати, «як там у сусіда». Один волинський священик навіть казав: «Побачу, як буде робити священик з …, то так і сам зроблю». В результаті, і «священик з…» і відповідно священик, який дивився на колегу із сусіднього села, благополучно покинули УПЦ і перейшли до ПЦУ.
Таким чином, утворюються такі собі острівки з парафій, які вийшли з підпорядкування УПЦ. Але, дивлячись на прикладі свого рідного Горохівського району, ті громади, які лишаються в лоні «старої» УПЦ теж тримаються разом і не поспішають змінювати юрисдикцію. Так що ж змушує людей, залишатися в такій не популярній структурі? В тій, яку старанно поливають брудом з екранів практично всіх телеканалів, зі сторінок газет і з електронних шпальт інтернет-видань.
Як на мене, то перше, що «тримає» людей у «старій» структурі, це давнє українське і волинське «так треба», «так заведено». Від цього нікуди не втечеш. Попри всі кепкування, така думка теж має право на життя. І вона не така відстала і примітивна, бо ж як не крути, але наші діди-прадіди молилися тут і не хочеться демагогствувати про зміни, чи щось тому подібне. Так просто є…
Звичайно, в кожній громаді є і такі люди, яких називають фанатиками. Якщо брати до уваги нормальні умови, а не ситуації коли через ніби-то релігійні погляди люди відмовляються вакцинувати дітей і таке подібне (бо це навіть не фанатизм, а хвороба), то це просто люди, які цікавляться подіями церковного життя, мають власні думки щодо тої, чи іншої релігійної події, не зважаючи на думку оточуючих. Але таких людей дуже мало і в селі з тисячею жителів, їх – одиниці. Тож ця категорія малочисельна і малоймовірно, що має вплив на когось.
А найголовнішим і найвизначальнішим у впливі на думки та настрої громади є священик. Не зважаючи на те, що побутує думка про рибу, яка «гниє з голови», часто ця риба гниє і з «хвоста» і зсередини. Для прихожан священик – лице всієї Церкви. Вони (зараз говоримо про села) бачать священика не тільки в церкві, а майже щодня. Бачать його вчинки, стиль життя і роблять свої висновки. Висновки не тільки про окремо взятого священнослужителя, а про всю Церкву. І нема нічого дивного, якщо люди після розчарування окремим «батюшкою» хочуть пошукати іншого, кращого.
Але ж є й такі священики, які формують у своєї пастви позитивну думку про Церкву. За такими йдуть, таким вірять, таких захищають. Автору цих рядків довелося близько спілкуватися з кількома священиками УПЦ (або як пишуть деякі колеги – «московського патріархату»). Не знаю, чи на щастя, чи на біду, але я не бачив у цих людях ніяких «рук Кремля», «п’ятих колон» і тому подібного. Я близько спілкуюся з настоятелем рідного Різдво-Богородичного храму села Холонів отцем Олексієм Дзіндзею і міг би на його прикладі розвіяти багато міфів і стереотипів про таких «страшних», «телевізорних» попів, яких нам малюють медійники, але зважаючи на нашу дружбу, це буде некоректно і виглядатиме, як вихваляння. Тому хочу для прикладу взяти священика з яким я особисто не знайомий, але в силу своїх професійних обов’язків, ледь не кожного дня бачу його в мережі, читаю про нього, захоплююсь ним. Йдеться про отця Олександра Черевка з села Пульмо Шацького району. Цей молодий, енергійний душпастир не просто виконує свої обов’язки в класичному розумінні, а різносторонньо працює зі своїми прихожанами, гуртує навколо себе молодь. Спілкуючись з жителями села видно, що священик має неабиякий авторитет і користується повагою своєї пастви.
Під час розмови про «нову церкву» (ПЦУ, – прим.авт) за словами жителів села, отець Олександр сказав, що церква не належить йому особисто, а громаді і сама громада в праві вирішувати, куди їй «рухатись». Сам священик чітко висловив свою позицію – переходити до новоствореної структури він не збирається. І як ви думаєте вчинили люди? Вони лишилися зі своїм священиком. Тим, який не заплямував себе нічим компрометуючим, який вірно служить Богу і своїй громаді. Люди вибрали того, хто не брехав і не «плавав», а чітко висловив свою думку, що заслуговує на повагу.
Таких випадків ще багато на Волині. І багато хто не зрозуміє, чому село «не хоче переходити», чому люди згідні молитися в старенькій, напіврозваленій хатині і ще багато «чому», які важко пояснити. Хоча, цього й не варто пояснювати і тим більше, не можна намагатися це якимось чином побороти. Бо віра – це щось вище за політтехнології (з будь-якої сторони), круті «мерседеси» і віли високих чинів (навіть церковних). Церква це не високі чини з їх «проколами» і дивними вчинками, розкішшю, а саме прості сільські священики і паства, яка їм вірить. Такі священики своїм авторитетом, як Атланти вже тисячі років тримають на своїх плечах Церкву… То може не варто підбивати їм ноги і хитати?
Андрій ПЕТРУШКО
Більше читайте новин на нашому телеграм каналі та на сторінці у Facebook
7 Comments
Громада і настоятель мають зробити вибір: залишатись в Українській Православній Церкві, яка з’єднана з усім світовим православ’ям через Російську Церкву, і це їх право. Чи визначити для себе шлях до Єдиної Помісної Православної Церкви України. Саме така церква має бути в державі, яка милістю Божою отримала автокефальний статус 6 січня цього року з рук його Всесвятості Святійшого Вселенського патріарха ВАРФОЛОМІЯ.
І “патріархати” тут ні до чого…
Шкода, дуже шкода, що не всі ЩЕ це зрозуміли, особливо, такі молоді люди
Згідний з вами щодо вибору громади, на цьому і акцентував, але мова йшла про авторитет священика, який і спонукає громаду робити той чи інший вибір. Також згідний щодо необхідності розвитку української церкви, але тільки за умови визнання її ВСІМА помісними церквами. В такому разі цей процес (переходу) буде активнішим, бо невизнання іншими церквами трішки лякає вірян і духовенство.
Про “патріархати” мови ніякої не вів, бо це зовсім інша і обширніша тема.
Щодо того, що хто розуміє, то не варто так радикально дивитися на це питання, а тим більше відносити “не перехід” до недоліків, бо багато людей щиро прагнуть єднання, але трішки не на таких умовах, як є зараз…
З Божою поміччю все стане на свої місця, просто не потрібно спішити)))
Христос посеред нас!!!
Відповідаю Вам, Андрію, на рахунок “не спішити”: ми і так запізнились на кілька десятиліть, церква мала бути українською з отриманням незалежності. Тому спішити дуже треба.
На яких умовах? Кіріловських?
Процеси у церковному житті екзаменують як душпастирів, так і мирян. Якщо хтось здатен вірити, що церква, підпорядкована Москві, українська – то це свідомий чи не свідомий самообман.
Чому не переходять? Очевидно, і тому, що багато священиків зациклені на “русском мире”, не сприймають української державної перспективи. І, звичайно, у цьому середовищі багато “болота”, яке вичікує, відчуваючи вірогідність повернення України в російську орбіту.
Погоджуюсь з автором, не вірять у майбутнє України, дивляться на когось, з себе почати творити європейську державу ніхто не хоче.
–>>Йдеться про отця Олександра Черевка з села Пульмо Шацького району
цей отець не гнушається кидати на свою ФБ сторінку “вкиди” від РПЦ-сторінок, а РПЦ – це путін і кіріл перш за все
->>Бо віра – це щось вище за політтехнології (з будь-якої сторони)
Правильно, Віра, не церква. А церква з давніх давен є колискою державності і культури. Достатньо подивитись на ту ж Європу і наприклад, арабські країни, тому мати у себе філію РПЦ, де тему війни України з Росією обходять або воліють замовчувати є неприпустимою слабкістю у такі тяжкі для нас часи. І кидатись окремими прикладами типу “а он батюшка з мого села/міста/смт/хутора ПОМОЛИВСЯ ЗА АРМІЮ” є некоректним, оскільки це є виключенням, а загалом тенденція у МП попів до зворотнього(невідспівування воїнів АТО на початках, заклики до примирення з Росією, заклики до підставляння щок).
P.S. Кстаті, Православ’я є само по собі є розколом і відходом від католицизму, так що, автору раджу даний термін закинути на поличку і не вживати по відношенню до ПЦУ, Греко-католиків, Баптистів, 50-десятників та інших християн:)
>>УПЦ
Авторе, та вам під статтею “Церковний кіпіш” вже вказували з пруфами на те, що УПЦ є дочкою РПЦ, тому назвайте речі правильно – УПЦ (МП).
Загалом, ваші московські попи чекають приходу русского міра в нашу державу і не поспішають з переходом до Канонічної ПЦУ. Хазяїн з Москви так наказав – “ждать дальнейших указаний!” Розраховують, що після виборів вони заберуть своє назад. Так от, не зламали хребта комуністи українцям, не зламали хребта греко-католикам, не виморили нас голодоморами і репресіями, то і ваші промосковські агафангели, онуфрії, нафанаїли не зламаєте ПЦУ!